De online food fotografieschool - Bold sourcing & licensing
21904
post-template-default,single,single-post,postid-21904,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.2,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive
 

De online food fotografieschool

De online food fotografieschool

Simone van den Berg is fotograaf, recept ontwikkelaar, food blogger op Simone’s Kitchen, travel blogger en ze geeft workshops. Er is niets wat deze alles kunner niet aan pakt. Voor 2019 staat weer iets nieuws op haar planning, namelijk een online food fotografie school.

Een online food fotografie school, wat houdt dat precies in?

De food fotografie school is een website waar alle informatie verzameld is over food fotografie. Er staan allemaal tips & tricks op om je foodfotografie naar het volgende niveau te helpen. Van techniek, tot styling tot de beeldbewerking om het mooiste plaatje te maken. Bovendien is er een forum waar je terecht kunt met al je vragen, waar je gemaakte beelden kunt delen en waar je opdrachten vindt om jezelf uit te dagen nóg beter te worden. Op de site vind je van alles, van video’s met howto’s, tot geschreven content, voorbeeld foto’s en screencasts.

Wat was de aanleiding voor jou om die op te richten?

Komend jaar ga ik dingen veranderen. Ik wil uiteindelijk minder zelf gaan fotograferen. Het is fysiek best wel zwaar en ik heb een slechte enkel, als ik de hele dag gestaan heb dan kan ik ’s avonds niet meer lopen, dus dat is best wel een dingetje. Mijn doel is dus om me meer te richten op receptontwikkeling, maar ook een online food fotografieschool, want dat vind ik gewoon echt heel leuk om te doen.

Ik heb al zo veel offline workshops gegeven voor foodbloggers en beginnende food fotografen, daar werd ik op een gegeven moment een beetje workshop moe van. Ik vind het leuk om mensen dingen te leren, maar online maakt het voor mij zoveel makkelijker. Dan kan ik wel vragen beantwoorden, maar hoef ik niet de hele dag op een locatie aanwezig te zijn en eten en drinken te verzorgen.  Het is nu natuurlijk wel heel veel werk om het allemaal in elkaar te zetten, maar daarna kost het mij minder tijd. 

Maar ook voor de deelnemers is het toegankelijker, want een workshop kost 250,- euro en een lidmaatschap voor de food fotografieschool is maar 29,95 euro per maand. Dus voor hetzelfde geld kan je bijna 10 maanden rondkijken op de online fotoschool. Ik merk dat veel mensen zo’n workshop toch te duur vinden en die kunnen dan makkelijker online lid worden. Het is iets minder persoonlijk, maar ik ga het natuurlijk wel persoonlijk maken door met opdrachten te werken waar ze feedback op krijgen. 

Jij bent echter van origine niet opgeleid als food fotografie?

Ik ben een typisch voorbeeld van twaalf ambachten, dertien ongelukken. Ik ben begonnen in de verpleging, mijn opleiding heb ik maar half afgemaakt. Ik weet eigenlijk niet eens meer precies waar ik allemaal gewerkt heb. Bij de gemeente Bussum, bij een audicien en uiteindelijk ben ik beland bij Nike. Daar heb ik 9 jaar gewerkt als operations manager. Dat was heel leuk, maar na 9 jaar was ik er ook wel een beetje klaar mee.

Hoe kwam je er toen bij om voor jezelf te beginnen als fotograaf?

Ik fotografeerde al vanaf mijn 8een ik ben op een gegeven moment begonnen met stockfotografie. Toen was stockfotografie nieuw en had je net Microstock. Ik had een nieuwe digitale camera, dus ik dacht dat ga ik ook proberen. Nou op een gegeven moment verdiende ik een kwartje, Yeeh! Maar ik ben dat veel gaan doen en daardoor kreeg ik ook fotografie opdrachten. Uiteindelijk ben ik gestopt met werken voor een baas en 100% voor mezelf begonnen.

Doe je nog steeds veel met stock fotografie?

Ik sta nog steeds op verschillende stock sites, maar ik doe er niet veel meer aan. Er is een tijd geweest dat ik er heel actief mee was en dat ik zo maar 1.000 dollar per maand verdiende met stockfoto’s. Maar dan moet je er echt actief mee bezig zijn en zorgen dat er elke keer nieuwe beelden op staan. En dat je natuurlijk een beetje meegaat met de laatste trends. Want heel veel van mijn foto’s zijn nu natuurlijk gewoon gedateerd. Heel retro, maar ook gewoon heel lelijk.

Als foodblogger verdien je het meeste geld met de langdurige samenwerkingen met merken. Geldt dat ook voor jou?

Dat is heel erg aan het veranderen in de foodblog wereld inderdaad. Er wordt door bedrijven steeds meer gevraagd om langdurige samenwerkingen, in plaats van 30 Bloggers hetzelfde stukje te laten schrijven op dezelfde dag, dat laatste heb ik sowieso nooit begrepen.  

Maar ik ben best lastig, want ik zeg vaak nee tegen merken. Ik wil geen reclame maken voor Unox, Knorr, Maggi of Heinz Ketchup. Dat past gewoon niet bij mij. Ook niet als het heel veel geld oplevert. Ik ben daar niet commercieel genoeg voor, ik wil er wel achter kunnen staan en geen dingen uit een pakje of een zakje aanprijzen. Ik heb net wel een campagne gedaan voor Hello Fresh, maar dat vind ik anders, dat is vers bereid eten. Maar goed dat maakt mij dus lastig. De kleine partijen passen vaak beter bij mij, maar die hebben een kleiner budget.

Mijn belangrijkste bron van inkomsten blijft toch nog steeds de fotografie. Ik fotografeer natuurlijk ook voor heel veel verschillende dingen. Ik fotografeer voor kookboeken, wat iets minder verdiend. Maar daarnaast ook heel veel commerciële opdrachten, dat verdiend dan weer wat meer, maar die zijn over het algemeen wat minder leuk. 

Wat zou je advies zijn aan iemand die nu overweegt een foodblog te beginnen?

Nu nog een foodblog beginnen zou ik niet zo snel doen. Best lastig om tegen al die concurrentie op te boksen. Maar als je het leuk vind moet je het natuurlijk gewoon doen. Je hebt natuurlijk altijd mazzelaars, die op de een of andere manier worden opgepikt. En je moet mooie foto’s maken, anders hoef je er al helemaal niet aan te beginnen, en daar kan de online food fotografieschool dus bij helpen. 

Je wilt ook beginnende bloggers gaan helpen met je nieuwe online food fotografie school. Wat ga je op de site allemaal aanbieden?

Er komt een gedeelte foodfotografie, met uiteraard een technisch gedeelte over daglicht, kunstlicht en dat soort dingen. Maar er komt ook een gedeelte over styling en natuurlijk een stuk over nabewerking met lightroom. 

Maar naast fotografie komt er ook een stuk over marketing, dus wat ga je doen als je eenmaal kunt fotograferen, hoe kom je dan aan klanten en hoeveel vraag je nou voor een foto, blog of recept. Dat zijn vaak dingen waar je in moet groeien, maar ik kan wel iets schrijven over verschillende tarieven en dergelijke.

Verder heb ik alle inspiratie posts van Simone’s Kitchen vernieuwd en geredirect naar de food fotografieschool website. Dat is best een leuke serie over professionele food fotografen met achtergrond info hoe zij hun foto’s maken, wat hun set-up is en dergelijke. 

Wanneer gaat je site live?

De site is live en je kan lid worden, kijk maar op www.foodfotografieschool.nl. Als lid krijg je elke week of maand een nieuwsbrief met weetjes en opdrachten. Je kan kiezen uit maar één soort abonnement, niet te ingewikkeld en als het je niet bevalt kan je het gewoon na die maand weer opzeggen. 

Wat wil je er uiteindelijk mee bereiken?Ik hoop uiteindelijk dat mensen ook actief op het forum dingen gaan vragen, dat het echt een soort community gaat worden. Als ik bijvoorbeeld kijk naar foodblogger pro, als ik dat dan even als mijn voorbeeld mag nemen, dat is wel echt een hele actieve site. Mensen stellen vragen, geven elkaar tips. Dat is natuurlijk ook wel veel werk om bij te houden, maar ook heel leuk om te doen.


Simone van den Berg, foodblogger op Simone’s Kitchen.nl
Fotocredits: Simone van den Berg