Blog

Remke Vet Bold SL 2x Sourcing & Licensing

7 tips voor een goede profielfoto

Je kan er niet om heen, iedereen heeft tegenwoordig een linkedin profiel en het liefst ook nog een zakelijk Twitter, Facebook en Instagram account. Niet onbelangrijk om op al je (zakelijke) Social media op de juiste manier over te komen op je (potentiele) klant. Het eerste dat mensen zien is je profielfoto, dus daarmee wil je graag een goede eerste indruk achter te laten. Je wilt tenslotte niet die ene belangrijke opdracht mislopen, omdat je een vakantiefoto had gebruikt als profielfoto en je potentiele klant daardoor twijfels had over je professionele houding.

Om dat te voorkomen, hieronder 7 tips voor een goede profielfoto.

Huur een (professionele) fotograaf in

Het is een beetje een dooddoener, maar een professionele fotograaf maakt toch echt betere en mooiere foto’s dan je zelf kan maken (of je buurmeisje). Betere apparatuur, weet goed met zijn of haar camera om te gaan, zorgt ervoor dat alles scherp is en is gewend om mensen te laten ontspannen voor de camera, zodat je er ook nog leuk op staat. Gebruik dus niet die ene leuke foto van de vakantie waar je je man nog net vanaf hebt geknipt, of die selfie met dat wijnglas.

Zo duur is het nu ook weer niet en met 1 fotoshoot kan je gelijk meerdere foto’s laten maken, zodat je er weer even mee vooruit. Zorg zo nu en dan wel voor een update, ben je lekker gebruind in je zomerse blouse op de foto gegaan, dat is het toch misschien aan te raden om in de winter een nieuwe foto te laten nemen. Slim om daar voor de shoot al over na te denken en dus verschillende outfits mee te nemen.

Veel van mijn zakelijke Social Media foto’s en de foto’s voor mijn website heb ik laten maken door Bonny Vrielink Bmoments, zij schreef hier een heel leuk blog over, dat vind je hier.

En mijn LinkedIn foto is gemaakt door Key2Pictures in Lelystad.

IMG_6716

2. Neem een close up

Profielfoto’s zijn meestal heel klein, de foto’s worden soms amper 80 pixels groot vertoond en veelal kan je ze (bijv. bij Instagram) ook niet vergroten. Daarbij komt dat 80% van het verkeer op de meeste Social Media netwerken via de mobiel gaat. Dus op zo een klein schermpje zijn de foto’s al helemaal postzegels. Neem de foto dus niet van te ver af want dan ben je op dat kleine plaatje niet meer herkenbaar.

3. Denk aan het formaat

Veel profielfoto’s zijn tegenwoordig vierkant (of rond). Dat is handig om rekening mee te houden als je de foto laat nemen, je wilt tenslotte niet dat je de helft van je gezicht eraf moet snijden om ‘m passend te maken (al is dat soms ook weer hip, zo een half gezicht op de foto). Geef dus duidelijk bij de fotoshoot aan, waar je de foto voor wilt gaan gebruiken.

4. Past de foto bij je merk

Je foto zegt niet alleen wat over jou, maar ook over je bedrijf en je merk. Of je nou producten verkoopt of diensten, het is ook belangrijk dat de foto aansluit op je personal branding. Ben je serieus en zakelijk, of hou je juist van een informele aanpak, dat moet je terug zien op de foto. Niet alleen in je houding maar ook in kleurgebruik, achtergrond etc.

Heb je geen idee wat voor een type je bent, dan is een moodboard laten maken misschien een keer een idee. Dat geeft een hel leuk beeld van jouw persoonlijke merk. Ik heb een aantal maanden geleden een moodboard laten maken door Marte Methorst, zij kan heel mooi aangeven welke kleuren en visuele beeldtaal past bij jou en jouw onderneming, kijk maar naar de mooie moodboards in haar portfolio.

remke-paperworld- (1)

5. Outfit

Trek vooral iets aan op de foto dat lekker zit en natuurlijk dat past bij hetgeen je wilt uitstralen. Soms is het beter wat neutraal (wit) aan te trekken zodat je foto wat langer meekan, bijvoorbeeld op Linkedin. Voor andere Social media als Instagram is het juist weer leuk om veel verschillende foto’s met verschillende outfits te hebben.

6. Pose & houding

Ook voor je pose en houding, of de positie van de camera geldt, let op wat jij wilt uitstralen en pas daar je pose op aan. Bijvoorbeeld je armen over elkaar geeft een heel gesloten en afstandelijke houding aan, en een foto van onderen genomen (afgezien van het feit dat het echt je onderkin geen goed doet) geeft vaak een overheersende en autoritaire houding aan.

Zo wilde ik graag een mooie foto van mijn rug genomen gebruiken voor mijn website, en heel terecht kreeg ik van iemand de opmerking dat dat nou niet echt een hartelijk welkom is op je site.

7. Locatie

Kijk goed naar de locatie waar je de foto neemt. Ook die moet passen bij wat je doet. Zorg wel altijd voor een lichte locatie, want licht maakt je foto’s echt zo veel beter. Als de foto bedoeld is voor je Social media (en niet allen profiel foto) is het ook leuk om iets van de locatie te laten zien. Dan moet hij wel passen binnen he huisstijl uiteraard. Ook leuk is het om dan je shoot wat aan te kleden met ‘props’ die passen bij jou en je bedrijf, dus bijvoorbeeld een laptop, notitieboek, telefoon visitekaartjes, kopje koffie, vaas met bloemen, net wat er bij jou past.

Wat voor een ‘strakke’ profiel foto ook altijd een optie is, is af te spreken met een fotograaf in de studio. Ook in de studio kan je een serie foto’s maken met bijv. verschillende achtergronden en verschillende outfits, zodat je wat kan wisselen.

En heb je dan die ene goede profielfoto waar je happy mee bent, gebruik m dan voor al je Social Media. Niet bang zijn dat mensen denken, die foto ken ik al. Het is juist vaak een herkenning als je profielnaam van Instagram niet helemaal overeenkomt met Twitter, maar door de foto weten ze wel zeker dat jij het bent.

And don’t forget, Smile!