Blog

Het proces van Product ontwikkeling in Cosmetica – deel 2

Hoe pak je de sourcing van cosmetica aan?

Voor diverse opdrachtgevers heb ik inmiddels cosmetica producten ontwikkelt. Waaronder Private label artikelen voor Etos en een Personal Care merk genaamd Alaise voor Dayes in Duiven.

De productontwikkeling van een verzorgingsproduct is een behoorlijke tijdrovende en omvangrijke klus. Zeker als je zoals Dayes een merk product wil ontwikkelen dat uniek en volledig op maat gemaakt is. Ik ga het hele proces van Product ontwikkeling met je delen in 3 blogs. Ik beschrijf hierin de 3 fasen van product ontwikkeling beschrijf; concept ontwikkeling, productie tot marktintroductie. Ik zal kort toelichten welke stappen er per fase gezet moeten worden om tot een personal care merk te komen. In dit blog ga ik in op deel 2 van het proces, de productie.

Productie

Doel: Produceren van gereed cosmetica product
Doorlooptijd: circa 12 weken – 6 maanden
Resultaat: Product

Blog deel 2 verpakking

Als de keuze voor de formulering en de verpakking beide gemaakt zijn, en de onderhandelingen over de prijs zijn afgerond, kan de fabrikant beginnen met het bestellen van de RAW materials. Afhankelijk van het type ingrediënten of half fabrikaten kan dit van 4 weken tot 12 weken duren. Zeker de verpakking zelf zit een groot verschil in levertijd, veel pompjes etc komen uit China en dan heb je naast productie ook te maken met transport. Daarnaast heb je gelukkig ook een hoop mooie Nederlandse fabrikanten die flessen en potten maken.

De productie zelf bestaat uit 3 fasen, waarvan de belangrijkste de testfase. Allereerst zal ene deel van het product gemaakt worden, dit wordt samen met de verpakking naar het lab gestuurd. Persoonlijke verzorgingsartikelen moeten bijvoorbeeld voldoen aan een challengetest en een compatibiliteitstest. De challengetest test of nieuwe of gemodificeerde producten voldoen aan fysische, chemische en microbiologische kwaliteitsnormen. Dat het product onder verschillende omstandigheden (licht temperatuur) goed blijft. Daarnaast is du ook een compatibiliteitstest van belang, hoe houdt het product zicht in de gekozen verpakking. Ook kan er een keuze worden gemaakt voor diverse andere testen die niet verplicht zijn zoals bijv een SPF test (als er sprake is van een zonnefilter) of een dermatologische test als je wilt weten hoe de formulering reageert op bepaalde huidtypen. Het testen van Persoonlijke verzorgingsartikelen duurt circa 12 – 16 weken. Als je voor een white label product kiest, zijn de testen meestal grotendeels al gedaan, wat zorgt voor een veel kortere doorlooptijd.

Als alle testen zijn gedaan en het product is goedgekeurd wordt de bulk geproduceerd. In grote vaten mixen ze de ingrediënten door elkaar. Als laatste worden alle verpakking afgevuld en van labels en of doosjes voorzien.

In onderstaande video zie je in het kort hoe de productie bij Alaise eruit zag.

Aan welke wetten je je precies moet houden ligt ook aan de positie van het bedrijf in de supply chain. Cosmetica producten hebben geen goedkeuring vooraf nodig voordat je ze op de markt brengt (zoals bijvoorbeeld het geval is bij geneesmiddelen), maar de verantwoordelijkheid voor het product ligt volledig bij het bedrijf.

Bij het produceren en op de markt brengen van cosmetica producten komt het een en ander aan wet- en regelgeving kijken. Voor cosmetica bestaat namelijk en speciale wet: de Europese Cosmeticaverordening (1223/2009/EG). Sinds juli 2013 moeten alle cosmetica producten op de (EU) markt aan de eisen die in deze verordening staan voldoen. Het doel van de wet is het beschermen de volksgezondheid, met name gericht op alle landen in de EU. Het doel van de Cosmeticaverordening kan je in het kort omschrijven als: “Cosmetische producten mogen de gezondheid van de mens niet schaden wanneer zij onder normale of redelijkerwijze te voorziene gebruiksvoorwaarden worden aangewend.” Het gevolg van deze wetgeving is wel dat je als producent van cosmetica artikelen je aan diverse regels moet houden op het gebied van veiligheid, vóórdat het op de markt komt. 

Elk cosmetica product een verantwoordelijk persoon worden aangewezen. Deze verantwoordelijk persoon (een bedrijf of ander rechtspersoon) moet gevestigd zijn in de EU. Het is de taak van de verantwoordelijke persoon erop toe te zien dat elk cosmetisch product wat zij op de markt brengen voldoet aan de eisen van de EU Cosmeticaverordening.

Omdat cosmetica producten dus aan deze regels moeten voldoen, houdt dit onder andere in dat je moet beschikken over:

  • veiligheidsdossier / beoordeling
  • productinformatiedossier (PIF file)
  • etiket met volledige info

Ook aan het etiket worden diverse eisen gesteld in de wet en regelgeving. Samen met een designer kan ik er voor zorgen dat het etiket aan alle eisen voldoet. Wat in deze fase ook belangrijk is om te weten, in welke landen je het product wil gaan verkopen.

Blog deel 2 etiket cosmetica

Als de producten geproduceerd zijn en de eisen van de wet & regelgeving op orde is, wordt het tijd voor marktintroductie. Wat daarbij komt kijken schijf ik in blog deel 3.

Heb je iemand nodig om je te helpen met productie begeleiding en sourcing van de juiste fabriek, dan help ik je graag. Neem contact met me op via het contact formulier.