Blog

Blog deel 1 Concept xx-min

Het proces van Product ontwikkeling in Cosmetica – deel 1

Voor diverse opdrachtgevers heb ik inmiddels cosmetica producten ontwikkelt. Waaronder Private label artikelen voor Etos en een Personal Care merk genaamd Alaise voor Dayes in Duiven.

De productontwikkeling van een verzorgingsproduct is een behoorlijke tijdrovende en omvangrijke klus. Zeker als je zoals Dayes een merk product wil ontwikkelen dat uniek en volledig op maat gemaakt is. Ik ga het hele proces van Product ontwikkeling met je delen in 3 blogs. Ik beschrijf hierin de 3 fasen van product ontwikkeling beschrijf; concept ontwikkeling, productie tot marktintroductie. Ik zal kort toelichten welke stappen er per fase gezet moeten worden om tot een personal care merk te komen. In dit blog ga ik in op deel 1 van het proces, het vertalen van het idee voor een cosmetica productlijn in een concreet concept.

Concept ontwikkeling

Doel: een idee vertalen naar een concreet concept
Doorlooptijd: circa 4 – 12 weken
Resultaat: Concept voorstel met idee welke investering nodig is

De ontwikkeling van ieder product begint altijd met een goede briefing. Je zet op papier wat de wensen zijn qua product, doelgroep, prijsklasse, kwaliteit, etc. Daarnaast is het voor design van belang om te kijken of het product onderdeel wordt van een bestaand merk of product lijn, of dat het een nieuw merk wordt. Het is belangrijk om alle parameters van het concept goed neer te zetten, voordat je op zoek gaat naar een geschikte fabrikant. Hierbij moet je uiteraard al eerste denken aan het type producten dat je zoekt gaat het om shampoo, make up of zoek je een douchegel.

Blog deel 1 Pantone XX-min

Concept

Om het merk en concept visueel goed neer te zetten maak je meestal een moodboard dat je concept goed weergeeft. Je kijkt naar de passende beelden, teksten en kleuren, en evt. bijpassende artikelen. Vaak wordt dit gecombineerd met ontwikkelingen en trends in de markt om een goed totaal beeld neer te zetten.

Als je eigen cosmetica producten wilt ontwikkelingen heb je de keuze uit twee type producten:

  1. White label product 
    Bij een White label product koop je bij een cosmetica fabriek een bestaande formulering in. Je koop bijvoorbeeld een shampoo in met bepaalde ingrediënten, maar de fabriek kan dezelfde formulering ook verkopen aan anderen. Je kan het product verder personaliseren door middel van een etiket en in beperkte mate de (kleur van de) verpakking. Doorloop tijd van een dergelijk traject is na het vinden van de juiste fabrikant circa 6 maanden. Vaak zijn de minimale oplage van dergelijke producten vanaf enkele honderden stuks, echte het prijsniveau is ook relatief hoog.
  2. Private label product 
    Het produceren van een private label product kost echter meer tijd. Het zoeken naar de juiste ingrediënten en geuren, en het testen van die formulering kost zeker 6 maanden extra. Daarnaast kun je het product uniek maken door een geheel eigen keuze van een verpakking, fles, pomp, label, etc. Het uiteindelijke product wordt daarmee uniek, maar je moet wel rekenen op een doorlooptijd van totaal 1 tot 1,5 jaar tot je klaar bent voor product introductie. Tevens heb je door het personaliseren van het product te maken met minimale oplagen van circa 10.000 st voor de formulering & het afvullen tot soms wel 50.000 stuks voor een specifieke verpakking. De prijzen zijn echter, afhankelijk van de keuze voor ingrediënten en verpakking, veel lager dan bij een white label product.

Parfum

Het zoeken naar een passende fabriek is de volgende stap. Wil je een unieke parfum, die je helemaal zelf ontwikkelt, dan werk je samen met een parfum fabrikant of een geurhuis. In Nederland heb je een aantal goede parfum fabrikanten die hele mooie natuurlijke en synthetische parfums kunnen samenstellen. Ze maken geur samples voor je die je kunt testen, zodat je een goede keuze kan maken.

Blog deel 1 Parfum

Formulering

Als je een idee hebt wat voor type producten je zoekt en het kwaliteitsniveau, kun je ook op zoek gaan naar een bijpassende fabrikant. Samen met de fabrikant werk ja aan de beste combinatie van ingrediënten voor de formulering. Bij de keuze van ingrediënten heb je te maken twee soorten ingrediënten: de actieve ingrediënten en de hulpstoffen. Hulpstoffen zijn ingrediënten die je nodig hebt om de basis van het product te maken. Ze bepalen de structuur van de inhoud, naast water (vaak het grootste deel van de formulering) bijvoorbeeld antiklontermiddelen, kleurstoffen, conserveermiddelen en emulgatoren. Daarnaast heb je de actieve ingrediënten, deze bepalen mede de werking van het product en zijn vaak ook de stoffen die je terugvindt in de claims op de voorkant van de verpakking.

Als de keuze voor de parfum en formulering zijn gemaakt, kan de fabrikant samples maken van het eindproduct, zodat je dit kunt testen. Uiteraard zal de fabrikant zelf alle wettelijk verplichte testen uitvoeren.

Verpakking

Naast de keuze voor de parfum en de formulering ga je op zoek naar een passende verpakking. De verpakking is enorm belangrijk. Niet alleen voor de functionaliteit, maar diverse studies hebben ook aangetoond dat het uiterlijk van (cosmetica) producten een grote invloed heeft op de consument.

De verpakking moet in eerste instantie passen bij het soort product dat je verpakt. Bijvoorbeeld een spray voor een vloeistof of een tube voor een dikke crème. Daarnaast moet je ook rekening houden met de houdbaarheid van een product. Als je kiest voor natuurzuivere cosmetica en geen synthetische conserveringsmiddelen gebruikt, dan is vaak een luchtdichte verpakking die eveneens het product ook beschermd tegen licht nodig. Omgevingslucht beïnvloed namelijk de houdbaarheid van het product. Een ander voorbeeld dis het gebruik van vitamine C, ook bij gebruik van dit ingrediënt heb je een donkere verpakking nodig om te voorkomen dat de werking snel vermindert. Ik kan je samen met de fabrikant helpen om tot de juiste keuze te komen.

Design

Naast de functionaliteit bestaat packaging design uiteraard ook uit de keuze van het materiaal, de kleur, de vorm en het label van het product. Het verpakkingsontwerp creëert een toegevoegde waarde voor een product, wat naast alle marketing een grote invloed heeft op het aankoopbeslissings-proces van de klant. Deze keuzes hebben ook vaak invloed op de milieuvriendelijkheid en de mate van recyclebaarheid van het product.
Packaging design is een vak op zich, in samenwerking met designers kunnen we een verpakking maken die zowel aansluit bij de wensen vanuit het concept als aansluit op de wettelijke eisen.

Blog deel 1 Concept xx-min

Heb je iemand nodig die je ideeën omzet naar een totaal concept, let me know, ik help je daar graag mee! Neem contact met me op via het contactformulier.

De randvoorwaarden zijn na deze fase duidelijk en indien de investering goedgekeurd wordt, wordt het tijd voor de sourcing & productie fase. Deze ligt ik verder toe in blog deel 2.