Sinds juli 2021 ben ik als product marketing en visual branding expert werkzaam voor Women on Wings. Women on Wings is een vrijwilligers organisatie die advies geeft en workshops doet met Indiase sociale ondernemers. Als product marketing & branding expert deel ik, samen met andere experts, mijn kennis en ervaring met deze zakenpartners in India. Als experts werk ik tijdelijk – op locatie in India en via digitale online meetings – samen met een business partner om hun bedrijf naar het next level te tillen. Door deze groei creëren we meer banen voor vrouwen op het Indiase platteland, wat het uiteindelijke doel is van Women on Wings.
Palash
In mei 2022 ben ik voor Women on WIngs bij JSLPS in India geweest om een workshop te geven over branding en product marketing. JSLPS uit Jharkand, heeft enige tijd geleden een merk genaamd Palash opgericht. Het merk willen ze graag beter en professioneler neer zetten en het laten groeien, om zo meer producten van het platteland van Jharkand onder deze merknaam te kunnen verkopen.
De voorbereiding
We begonnen onze voorbereidingen online in Nederland. Women on Wings heeft 55 experts dus er wordt altijd gekeken naar welke experts er het beste passen bij de betreffende business partner. Voor deze opdracht werd ik gekoppeld aan een andere marketeer Danielle Pels van Interdaan.
Omdat er met JSLPS al workshops waren gedaan door andere experts, was er al het een en ander aan info verzameld. De strategische uitgangspunten waren al besproken, dus we hadden behoorlijk wat leeswerk te doen voordat we aan de workshop konden beginnen. We lazen alles over JSLSP, het merk Palash en bestudeerden de verslagen van eerdere workshops. Daarna werkten Danielle en ik samen aan een presentatie en plan hoe we het marketing & branding stuk het best konden aanpakken. Na een aantal voorbereidende online vergaderingen met het hele team in Nederland en India, en veel desk research, waren we klaar voor vertrek.
De reis
Na twee jaar online workshops konden we eindelijk weer in het echt afreizen naar India. Na het een en ander aan papier werk (visum, gezondheidsverklaringen, etc) waren we klaar om naar India te vertrekken. Via Parijs zijn we in eerste instantie naar New Delhi gevlogen waar we zaterdag avond aankwamen.
Gelukkig hadden we de zondag om een beetje bij te komen, de laatste dingen af te stemmen en New Delhi te bekijken. We wandelden door Lodhi garden, bezochten Safdarjung’s Tombe en hebben heerlijk gelunched in Kahn Market.
Op maandag ochtend vlogen we, na wat vertraging door heftig onweer, door naar Ranchi in Jharkand waar de workshop zou plaatsvinden.
De workshop
We begonnen de workshop met theorie over branding om e gezamenlijk de strategische uitgangspunten van het merk Palash te bepalen. We combineerde theorie met praktijkvoorbeelden van Palash of best practices van sterke merken. Belangrijkste vraagstuk daarbij was; Waar staat het merk voor? Na een dag hard werken hadden we de branding piramide ingevuld en waren de uitgangspunten voor het merk helder.
De tweede stap was het kijken naar de doelgroep. Wie is de doelgroep van Palash? Waar koopt de doelgroep deze producten? Omdat hier nog veel vraagstukken open lagen, werd besloten dat een marktonderzoek gedaan zou worden door JSLPS om dit boven water te krijgen.
Vervolgens hebben we gekeken naar producten. Onder het merk Palash werden vele verschillende producten verkocht van food (honing, rijst, kruiden, ed) tot sieraden en zeep. De vraag die we moesten beantwoorden is passen al deze producten bij de uitgangspunten van het merk die we eerder in de workshop hebben bepaald.
Het laatste deel van de workshop is mijn favoriete onderdeel, de visual branding. Hoe ziet het huidige logo eruit, past dit nog steeds bij het merk dat we hebben beschreven? Wat zijn de merkkleuren en passen die er ook nog steeds bij? Hoe ziet de verpakking eruit? etc.
Met een grote groep van twintig mensen vanuit JSLPS en 5 van Women on Wings hebben we echt constructieve gesprekken gevoerd en na drie dagen werk hadden we een mooi plan voor de re-branding, vervolg stappen, en een tijdlijn voor de acties die ondernomen moeten worden zowel door JSLPS als door onszelf.
Terug in Nederland
Op donderdagmiddag namen we de vlucht van Ranchi naar Delhi en ‘s avonds laat van New Delhi weer terug naar Amsterdam.
Terug in Nederland zijn we begonnen aan onze actielijst. Het belangrijkste op mijn actielijstje was het ontwikkelen van een nieuw logo en brandbook voor Palash. Samen met ontwerper en Women on Wings expert Henk Seelt ben ik op zoek gegaan naar een versimpeling van het logo en zijn we gestart met de eerste onderdelen van het brandbook voor Palash. Via online meetings bespreken we steeds samen met JSLPS de vorderingen en de vervolgstappen.
Nog een hoop werk te doen maar we hebben een goede eerste stap gezet. Super leuk om te doen en het voelt goed om mijn marketing kennis in te zetten voor Women On Wings en daarmee samen met onze partners in India een merk neer te zetten en te laten groeien.