Bold sourcing & licensing | 10 TIPS VOOR HET BEPALEN VAN JE UURTARIEF
Hoe bepaal je je uurtarief? Dat is misschien wel de meest gestelde vraag en ook gelijk de lastigste. Voor veel freelancers en zeker voor starters is het lastig in te schatten wat je kunt vragen per uur, maar ook wat je nodig hebt om van te leven.
tips, uurtarief, freelancer, tarief
22229
post-template-default,single,single-post,postid-22229,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive
 

10 Tips voor het bepalen van je uurtarief

10 Tips voor het bepalen van je uurtarief

Hoe bepaal je je uurtarief? Dat is misschien wel de meest gestelde vraag en ook gelijk de lastigste. Voor veel freelancers en zeker voor starters is het lastig in te schatten wat je kunt vragen per uur, maar ook wat je nodig hebt om van te leven.

De uurtarieven van freelancers in Nederland liggen gemiddeld in 2019 op 119 euro (volgens een onderzoek van Schaekel & Partners). Dit is natuurlijk verschillend van branche tot branche. In de bouw is het tarief bijv. zo rond de 30 à 40 euro per uur (schilder, timmerman). In de financiële dienstverlening is een tarief gemakkelijk 150 euro per uur. Met andere woorden: voor een beginnende freelancer is het bepalen van een passend uurtarief best een uitdaging. In dit blog wil ik je een aantal tips geven waar je op moet letten bij het bepalen van je uurtarief.

  1. Bepalen van je uurtarief op basis van jouw marktwaarde

Freelancers kijken vaak alleen naar de kosten, wanneer zij hun uurtarief bepalen. Ik kijk het liefst naar jouw marktwaarde. Hiervoor moet je vragen beantwoorden als: wat zou je krijgen voor dezelfde functie in loondienst? Wat vragen je concurrenten/concullega’s per uur? Hoeveel ervaring heb je in de desbetreffende functie en wat is het niveau van de opdracht?  Voor een strategische opdracht krijg je namelijk meer dan voor een uitvoerende opdracht.

  1. Kosten door verzekeringen

Een groot deel van de vaste kosten van een freelancer bestaan uit verzekeringen. Waar je je wel en niet voor verzekert is natuurlijk een persoonlijke keuze. Echter, verzekeringen zijn soms verplicht. Bij een aantal retailers ben je als Interim manager bijvoorbeeld verplicht een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering te hebben. En eerlijk gezegd vind ik het ook wel een geruststellend idee. Voorbeeld: naast mijn werk als interim manager werk ik ook als fotograaf. Ik ga dus geregeld op stap met circa 10.000 euro aan apparatuur, wat allemaal in één rugzakje zit. Een normale verzekering dekt dit niet, dus heb ik hier een aparte apparatuur verzekering voor. Je moet er tenslotte niet aan denken dat er iets wordt gestolen.

Als je reist voor je werk heb je ook een zakelijke reisverzekering nodig. Soms kan dit als “add-on” op je gewone verzekering, maar het kost sowieso geld.

Verder kun je je nog verzekeren voor bijvoorbeeld rechtsbijstand. Dit kan je helpen bij wanbetalers, wat helaas ook weleens voorkomt.

  1. Ziekte & Arbeidsongeschiktheid

Helaas word je als je ziek bent niet betaald door je opdrachtgevers. Ook dit moet je meenemen bij het bepalen van je uurtarief. Hier ben je niet standaard voor verzekerd, zoals alle medewerkers in loondienst dat zijn. Om dit risico af te dekken is ook weer een persoonlijk keuze, tenminste in 2020. In de toekomst wilt de overheid het hebben van een Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) eventueel verplicht gaan stellen, maar dat is het vooralsnog niet.

Stel: je bent net gestart en je hebt nog geen buffer opgebouwd. Dan heb je dus geen back-up als je ziek bent of – erger nog – arbeidsongeschikt.

Je kunt je voor zowel ziekte als arbeidsongeschiktheid verzekeren bij een verzekeringsmaatschappij, of je kunt je bijv. aansluiten bij een broodfonds.

  1. Pensioen opbouwen

Natuurlijk is niemand verplicht om pensioen op te bouwen voor later. Als je jong bent denk je er nog niet aan en vaak wordt het in loondienst automatisch voor je geregeld. Soms betaalt de werkgever zelfs een deel mee. Helaas moet je dit als zzp’er allemaal zelf regelen. Of je nu geld apart zet voor later of dat je dit op een andere manier doet. Ook daar moet je rekening mee houden bij het bepalen van je uurtarief.

  1. Branding, website bouw & onderhoud

Als je een beetje professioneel wilt overkomen heb je naast een bedrijfsnaam ook een logo en dito branding nodig. Het ontwikkelen hiervan kun je natuurlijk zelf doen, maar zelfs als creatieveling kun je het vaak beter aan een professional overlaten. Of je vervolgens het logo gebruikt om visitekaartjes te drukken, dat is een keuze die afhankelijk is van de branche waarin je zit en of dit nog gebruikelijk is. Je hebt het in ieder geval nodig voor de herkenbaarheid van je bedrijf, je website en bijv. om je facturen er netter uit te laten zien. Werk je vanuit je eigen naam en niet onder een bedrijfsnaam? Dan kun je nog steeds door middel van personal branding een herkenbare stijl uitstralen.

Als starter is het verstandig om een website te (laten) bouwen. Dat kan toch wel van vierhonderd euro voor één simpele pagina, tot wel tweeduizend euro oplopen als je meerdere pagina’s wilt. Bij een webshop is dit misschien nog wel meer. Toch helpt een goede website om vertrouwen te wekken en je kunt er naar refereren als mensen meer informatie willen over welke diensten je precies allemaal aanbiedt.

Brand moodboard gemaakt door Studio Marte Methorst

  1. Administratie

Of je het nu zelf doet of uitbesteedt, je moet er rekening mee houden dat het voeren van de administratie van een eigen bedrijf gewoon geld kost. Ik heb zelf de keuze gemaakt om een groot deel uit te besteden. Mijn accountant is sneller en goedkoper dan mijn uurtarief. Daarnaast verdient ze een deel van haar kosten terug, omdat ze veel slimmer is met aftrekposten.

  1. Investeringen

Als je start met een eigen bedrijf moet je vaak wat investeringen doen. Denk aan een laptop en telefoon. Als freelancer zal je het niet snel hebben over het investeren in een pand of voorraad. Maar kom je uit loondienst met een lease auto, dan heb je wellicht een vervangende auto nodig. In mijn geval voor de fotografie opdrachten komen daar nog een dure camera, lenzen, studio licht, achtergronden, etc. bij.

Maar denk ook aan handige software programma’s. Zo ben je gewend dat Excel standaard door je werkgever wordt geregeld, maar je zult nu toch echt zelf een licentie moeten aanschaffen.

  1. Vakanties

Vakantie is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je net een bedrijf begint, maar het is wel iets dat een hoop geld kost. Voor mij is dit een heel belangrijk onderdeel van mijn leven. De vakantie is een hele dure periode voor een freelancer. Je hebt niet alleen geen vakantiedagen en geen vakantiegeld, maar je geeft ook nog eens meer geld uit. Dus dat gaat dubbel zo hard. Maar desalniettemin geniet ik er altijd enorm van. Ik houd er gewoon rekening mee in mijn uurtarief dat die dure periodes er ook zijn.

Foto op het strand in Kijkduin gemaakt door Bonny Vrielink.

  1. Declareerbare uren

Naast de vakanties zijn er natuurlijk meer dagen of uren dat je niet werkt. Je kunt simpelweg niet 100 procent van de tijd declarabel zijn. Of het nu netwerken of administratiewerk is, je hebt meer te doen in je bedrijf dan alleen voor een klant werken.
Of je volgt een cursus of workshop, ook dat is heel zinnig maar niet declarabel.

Daarnaast kan het gebeuren dat je een periode even geen opdracht hebt. Of er zit een langere periode tussen twee opdrachten in. Uit hetzelfde onderzoek van Schaekel & Partners blijkt dat het gemiddeld 7,2 weken duurt voordat er gemiddeld een nieuwe opdracht is verworven. Dat betekent voor veel freelancers dus bijna twee maanden geen salaris. Ook dát moet je in gedachte houden bij het bepalen van je uurtarief. Je moet genoeg verdienen om deze tijd te overbruggen.

  1. Belastingen

Vergeet niet dat het uurtarief dat je afspreekt altijd exclusief BTW is. Om misverstanden te voorkomen zou ik dit altijd bij de prijs vermelden, maar in zakelijke transacties is dit eigenlijk vanzelfsprekend.

Uiteraard moet je nog wel alle overige belastingen betalen, zoals inkomstenbelasting en zorgtoeslag. Hoe hoog dat is ligt geheel aan je persoonlijke situatie, je omzet en hoeveel aftrekposten je hebt. In Nederland hebben we op dit moment de eerste drie jaar nog een voordeel door de startersaftrek, maar ook daar wordt door de overheid behoorlijk op gekort.

Conclusie

Er is een hoop waar je rekening mee moet houden bij het bepalen van je uurtarief. Mijn advies zou dus ook altijd zijn: don’t sell yourself short; zet niet te laag in. Jouw doel is dat je er wat aan overhoudt. Wat je nog in overweging mee kunt nemen is de lengte van de opdracht en hoe zeker je bent van het aantal uur. Bij een fulltime opdracht van een jaar kun je gerust een lager tarief aangeven dan een opdracht van een paar uur. Bedenk echter wel, iedereen in de branche praat met elkaar. Dus heb je eenmaal gewerkt voor een lager tarief, dan wordt het een zware onderhandeling om dit weer terug op niveau te krijgen.

Vergeet tenslotte niet alles wat je afspreekt duidelijk te specificeren. Bedragen zijn altijd exclusief BTW, maar geef ook aan of het bijv. exclusief km vergoeding is. Of geef andere onkosten aan die bij de opdracht kunnen voorkomen. Zo voorkom je later veel discussie of teleurstelling.

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan mijn blog. Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben, stuur me een berichtje. Ik help je graag!

Business portret gemaakt door Lizet Beek Fotografie